ارزشیابی
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 13
ارزشیابی :
نگرش کنونی علمای تعلیم و تربیت به ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان مکمل موثر آموزش و فرآیند یاددهی – یادگیری ، مباحث نوین و پویا در زمینه ی ارزشیابی را به همراه داشته است.در دیدگاه های نوین ارزشیابی تحصیلی ، جایگاهی برای تنش و اضطراب دانش آموز در مقابل واژه ی همیشگی “ امتحان ” وجود ندارد ،بلکه امتحان در قالب جدید “ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ” با تاکید بر انواع آن و با واژگانی نو و پویا و ارائه ی سا ز و کارهای منطبق با فلسفه ی تعلیم و تربیت و در راستای تحقق اهداف آموزش و پرورش معرفی می گردد .موجی که در سالهای اخیر با تغییر آئین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی تحصیلی آغاز گردید ، در همین راستا ارزیابی شده و ضمن آنکه تعداد دفعات امتحان یا آزمون پایانی را از 3 به 2 نوبت تقلیل داد ، واژه های مترقی ( ارزشیابی مستمر )و ( فعالیتهای خارج از کلاس ) را به میدان آموزش و پرورش عمومی وارد نموده ، فصلی جدید در ارتباط با ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را گشود .در این مقوله بر آنم تا با تکیه بر مطالعات انجام گرفته در راستای ارزشیابی توسط صاحب نظران و اساتید گرامی ، به بحث پیرامون ارزشیابی به مفهوم واقعی آن بپردازم .امید که این تلاش در تحقق اهداف آموزش و پرورش عمومی و نیز تنویر افکار معلمان محترم در رابطه با ارزشیابی پیشرفت تحصیلی موثر واقع گردد.ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان یک تخصص
یکی از تخصص های مورد نیاز دست اندرکاران تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سازمانی واجرائی ، برخوردار بودن از دانش و مهارت سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشد که فقدان آن در عرصه ی عمل و اجرا ، ناکارآمدی فرایند یاددهی – یادگیری را به دنبال خواهد داشت .
لذا باید گفت : تاثیر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در ارتقاء بهره وری و بهبود اثر بخشی نظام تعلیم و تربیت اجتناب پذیر می باشد .
ضرورت ارزشیابی آموزشی
در واقع قدمت اندازه گیری وارزشیابی آموزشی به آن زمان بر می گردد که برای اولین بار فردی به آموزش فرد دیگری پرداخته است
.در اینجا ماهیت آن ارزشیابی مد نظر ما نیست بلکه مراد ، بیان لازم و ملزوم بودن آموزش و ارزشیابی بوا سطه ی همزمانی و همگامی در تحولات عرصه های تعلیم و تربیت است .
در تعریفی که اغلب مربیان تربیتی از آموزش و پرورش می کنند ، آن را به عنوان یک سلسله فعالیت های منظم می دانند که در جهت ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فراگیر صورت می گیرد .
با توجه به این تعریف ، هرگز نمی توان بدون ا ندازه گیری وارزشیابی تغییرا ت ، ادعا نمود کهآموزش صورت گرفته است .
به عبارتی می توان ارزشیابی را شاهدی به نحوه ی آموزش و داوری بر میزان یادگیری ( که نتیجه آموزش است ) قلمداد کرد .
جایگاه و نقش ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در آموزش و یادگیری فرایند – مدار
هدف نهایی تعلیم و تربیت ، انسان سازی و آینده سازی است . از آنجا که آینده ی جوامع به دست انسانها ساخته می شود ،هدف و رسالت اصلی تعلیم و تربیت را باید در انسان سازی جستجو کرد …… که بخش عمده ی آن به نهاد رسمی آموزش و پرورش و مدرسه سپرده شده است .
مهم ترین مسوولیت مدرسه برنامه ریزی برای آموزش ویادگیری است .برای آنکه آموزش به یادگیری منتج شود باید برای آن برنامه ریزی شود .طراحی آموزشی شامل کلیه ی تجارب و فرصتهای یاددهی و یادگیری است که از جانب معلم به منظور ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار فراگیران طراحی واجرا می شود و بازده آن مورد ارزشیابی قرارمی گیرد .ارزشیابی پیشرفت تحصیلی به عنوان جزیی جدا ناشدنی از فرایند یاددهی و یادگیری محسوب می شود که هدف آن کشف مشکلات آموزش و یادگیری و برنامه ریزی برای رفع این مشکلات می باشد . بد نیست در اینجا به تفاوت دیدگاه رفتارگرایان و دیدگاه شناختی پیرامون ارزشیابی بپردازیم .در رویکردهای رفتارگرایی ، ارزشیابی بیشتر به نتیجه ی بازده یادگیری توجه دارد و برای تعیینمیزان پیشرفت یادگیرندگان و رسیدن به هدفهای آموزشی به کار گرفته می شود .این نوع ارزشیابی غالبا در پایان درس یا پایان یک دوره ی آموزشی اعمال می شد تامعلوم شود چه مقدار از تغییرات مورد نظر ، در اعمال و رفتار فراگیران ظاهر شده است .در اینجا فرایند تفکر و مؤلفه های آن مورد توجه قرار می گیرد و تنها پاسخ دادن به محرکهای آموخته شده ، نشانه ی یادگیری و دست یافتن به یک هدف آموزشی محسوب می شود .ابزارهای اندازه گیری و سنجش پیشرفت یادگیری غالبا بر آزمونهای مداد و کاغذی تاکید دارد که در قالب پرسشهای کلیشه ای و حافظه ای ، یادگیری های پراکنده ی فراگیران را مورد ارزشیابی قرار می دهد .در رویکردهای شناختی در کنار توجه به نتیجه و بازده یادگیری ، به فرایند یادگیری ومجموعه ی فعالیتهای ذهنی که یادگیرنده از طریق آنها به نتیجه رسیده است نیز توجه می شود .در اینجا صرفا ارزشیابی به ارائه ی پاسخهای مورد انتظار از یادگیرنده ، بسنده نمی کند ، بلکهمی خواهد بداند چرا و چگونه یادگیرنده به چنین نتایجی دست یافته است .در ارزشیابی فرایند مدار ، ارزشیابی پیشرفت یادگیری به عنوان امری مستمر و پویا در نظر گرفته می شود که در تمام مراحل آموزش و یادگیری به کار گرفته می شود و در واقع نقش تکوینی دارد و هدف آن اصلاح و بهبود فرایند یاددهی - یادگیری می باشد .بهترین زمان برای این نوع ارزشیابی ، زمانی است که فرایند آموزش و یادگیری در حال انجام است .در این رویکرد ، توصیف عملکرد یادگیرنده در هر مرحله از یادگیری کمک خواهد کرد تا یادگیرنده و معلم ، مشکلات آموزش و یادگیری را شناسایی نموده و برای رفع آنها اقدام کنند .این نوع ارزشیابی را می توان به هر سه شیوه ی گفتاری ، نوشتاری و عملکردی و با استفاده از انواع ابزارهای اندازه گیری و سنجش مانند بحث و گفتگو ، ارائه ی گزارش شفاهی ، پاسخ دادن به پرسشهای کتبی ، اجرای پروژه های پژوهشی و ….. مورد استفاده قرار داد . ویژگی ارزشیابی فرایند - مدار این نوع ارزشیابی صرفا به ارزشیابی از جانب معلم محدود نمی شود ، بلکه در کنار آن ، یادگیرنده به خود ارزشیابی فردی ، گروهی و کلاسی می پردازد واز این طریق نقاط وت و ضعف خویش ، گروه و کلاسی را که در آن عضویت دارد روشن می سازد .نتابج ارزشیابی فرایند مدار ، نه تنها میزان تحقق هدفهارا در هر مرحله از آموزش و یادگیری نشان می دهد ، بلکه بازخورد آن ، زمینه ی اصلاحات لازم در برنامه ی درسی ، مواد آموزشی ، رسانه ها ، روشهای تدریس و فرایند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی را فراهم می نماید .
آشنایی با پاره ای از مفاهیم ارزشیابی
الف - اندازه گیری ( Measurment ) :فرایندی است که تعیین می کند یک شخص یا یک چیز ، چه مقدار از یک ویژگی برخوردار است . دکتر حسن پاشا شریفی در این مورد می گوید :
انداره گیری یعنی نسبت دادن اعداد به مقادیر متفاوت خصایص افراد بر اساس یک قاعده ی معین . ب – سنجش ( Assessment ) :
به معنای جمع آوری اطلاعات در مورد آموخته ها و فرایند یادگیری دانش آموزان به منظور کسب آگاهی از میزان یادگیری و نیازهای آموزشی آنان است .این جمع آوری اطلاعات می تواند به شیوه های مختلف صورت پذیرد ، مانند :مشاهده ی رفتار و ثبت مشهودات ، انجام محاسبه ، اجرای آزمون و …. ج – آزمون ( Test ) :وسیله یا ابزاری است که برای اندازه گیری عملکرد آزمودنی بکار می رود .آزمون ممکن است شامل مجموعه هایی از پرسش های امتحانی باشد . آزمون همچنین می تواند شامل موقعیتی باشد که دانش آموز در آن موقعیت یا انجام دادن یک کار یا یک تکلیف ، میزان توانایی و مهارت خود را نشان دهد . .د – امتحان ( Examination ) :
عبارت است از تعدادی سوال که به صورت گزینش تصادفی از جامعه ای از سوال ها تهیه شدهو یا به عبارت دیگر یک وسیله یا روشی است که در آن آزمودنی ها با تعدادی از سوال های همخوان و هماهنگ با یکدیگر مواجه می گردند ، یا به انجام فعالیت های علمی وادار می شوند که در نتیجه ی این شرایط و در خاتمه ی موقعیت ، می توان از تواناییهای افراد شرکت کننده ی در امتحان مقایسه ای کمی به دست آورد
سایر محصولات :
ارزشیابی
ارزشیابی ...
ارزشیابی در آموزش و پرورش 26 صارزشیابی در آموزش و پرورش 26 ص...
ارزشیابی توصیفیارزشیابی توصیفی...
ارزشیابی 1ارزشیابی 1...
دانلود فایل گزارش کارآموزی در شرکت ذوب فلزات زندیه.دانلود فایل گزارش کارآموزی در شرکت...
ارزشیابی عملکرد افراد 19صارزشیابی عملکرد افراد 19ص...
ارزشیابى تکوینى یا مستمرارزشیابى تکوینى یا مستمر...
پروژه بزهکاری و تاثیر آن در نوجوانان و جوانانپروژه بزهکاری و تاثیر...
دانلود فایل کارآموزی در نمایندگی ایران خودرو کاشان.دانلود فایل کارآموزی در نمایندگی...
ارزش گویش نیشابوری 21صارزش گویش نیشابوری 21ص...
دانلود فایل فلش فارسی تبلت لنوو S8_50LC با قابلیت تماسرام کال اکتیودانلود فایل فلش فارسی...
ارز و یکسان سازی نرخ انارز و یکسان سازی...
دانلود فایل گزارش کارآموزی شرکت نقشینه.دانلود فایل گزارش کارآموزی شرکت نقشینه....
ارز و کاربرد آن در بازار پول 10 صارز و کاربرد آن در...
چدن ریختگی دسته بزرگی از فلزاتچدن ریختگی دسته بزرگی از...
ارتباط جنسی پیش از ازدواج 10 صارتباط جنسی پیش از ازدواج 10...
دانلود فایل گزارش کارآموزی شرکت نرم افزاری.دانلود فایل گزارش کارآموزی شرکت نرم...
ارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و پذیرش تکنولوژی در معلمان قبل از خدمت 25 صارتباط بین ایدئولوژی آموزش و پرورش و...
ادبیات 50 صادبیات 50 ص...
تحقیق در مورد کمبود مس 15 صتحقیق در مورد کمبود مس ...
تحقیق در مورد کمک آموزشی پزشکیتحقیق در مورد کمک آموزشی پزشکی...
تحقیق در مورد کلیدهای فشارقویتحقیق در مورد کلیدهای فشارقوی...
دانلود فایل گزارش کارآموزی در شرکت فرآوردههای گوشتی آمل کاله.دانلود فایل گزارش کارآموزی...
ادبیات 2ادبیات 2...
تحقیق در مورد کاربرد لیزر در پزشکیتحقیق در مورد کاربرد لیزر...
ادبیات زنانه و مردانهادبیات زنانه و مردانه...
تحقیق در مورد کاشی کاری در قرن ششم 24 صتحقیق در مورد کاشی کاری در...
تحقیق در مورد کارآیی بازار پول در ایران و بازار متشکل و غیرمتشکل پولی 10تحقیق در مورد کارآیی بازار...
اخلاق کاربردی و حسنه 105 صاخلاق کاربردی و حسنه 105...
دانلود فایل گزارش کارآموزی در شرکت تکنیک کاران.دانلود فایل گزارش کارآموزی در شرکت...
تحقیق در مورد چگونه می توان میزان یادگیری اثر کاهش فشار هوا بر نقطه جوش آبتحقیق در مورد چگونه می توان...
تحقیق در مورد چشمه آب گرمتحقیق در مورد چشمه آب گرم...
تحقیق در مورد پیرامون مسائل یاددهی و یادگیری و کاربرد ریاضیات در زندگی 25 صتحقیق در مورد...
اخلاق پزشکی 15صاخلاق پزشکی 15ص...
اخلاق سازمانی 29 صاخلاق سازمانی 29 ص...
دانلود فایل بایوس لپ تاپ Asus X555دانلود فایل بایوس لپ تاپ...
تحقیق در مورد پژوهش جامعهشناختى و روشهاى تخصصى آن 11صتحقیق در مورد پژوهش جامعهشناختى...
تحقیق در مورد پیش نیازها و الزامات توسعه صادرات صنعتی 20 صتحقیق در مورد پیش نیازها...
دانلود فایل گزارش کارآموزی تعمیر و نگهداری آسانسور.دانلود فایل گزارش...
تحقیق در مورد پیش نویس قانون جرایم علیه صلح و امنیت بشری 19 ژوئیه 1991 20صتحقیق در مورد پیش نویس قانون...
اخلاق اسلامی 11 صاخلاق اسلامی 11 ص...
اخلاق از دیدگاه قرآن پیامبر و عترت 46 صاخلاق از دیدگاه قرآن...
تحقیق در مورد پولشویی و اثرات اقتصادی آن 17 صتحقیق در مورد پولشویی و...
تحقیق در مورد پول ونظام بانکی 19 صتحقیق در مورد پول ونظام...
تحقیق در مورد پوشاک مردم حوزه دریای خزر 20تحقیق در مورد پوشاک...
دانلود فایل گزارش کارآموزی ترانسفورماتور قدرت گازی GIS شرکت برق منطقه ای خراسان.دانلود فایل گزارش کارآموزی ترانسفورماتور...
اخلاق پیامبر 31 صاخلاق پیامبر 31...
تحقیق در مورد پناهندگانتحقیق در مورد پناهندگان...
اخرالزمان در ادیان مختلف 32 صاخرالزمان در ادیان مختلف 32 ص...
تحقیق در مورد پلهای پیش تنیده ساخته شده به روش طره ای آزاد 14 صتحقیق در مورد پلهای پیش...
قارچ مزرعه سروش 20 صقابلیتهای محتمل تکنیکی نانوتکنولوژی
فیزیولوژی جانوری
فیروزه
فولاد
طرح تولید ماشین آلات خشک کن میوه و سبزیجات
یونیت دندانپزشکی
نیروی برش Trim Force
کارآفرینی پرورش قارچ 21 ص
کمک فنر دو جدارة بی فشار
پرتودهی مواد غذایی (اشعه دادن) 18 ص
خشخاش و تریاک 29ص
کلمات کلیدی :رزشیابی پیشرفت حصیلی رزشیابی فرایند مدار ندازه گیری وارزشیابی یجاد غییرات مطلوب ارزشیابی پیشرفت حصیلی یاددهی ndash یادگیری حقق هداف موزش پیشرفت حصیلی رزشیابی پیشرفت ندازه گیری نوع رزشیابی فرایند یاددهی رزشیابی فرایند رنامه یزی رزشیابی یادگیری پیشرفت فرایند حصیلی موزشی ndash
- ۹۶/۰۹/۰۸